23.3.11

Dapat toy baru... persian cat.

Saya dah lama bela kucing. Kucing kampung laa.. Asal nya, ada seekor ibu kucing jalanan datang beranak kat rumah saya. Si ibu berwarna tiga; hitam, putih dan oren. Dia beranak dua, jantan dan betina, dua2 putih melepak. Bila anak2 saya nampak kucing tu, dia org pun merengek laa, nak bela kucing. Mulai hari tu, saya pun jadi gembala kucing. Kucing2 betina saya sangat 'fertile'. Beranak ajer kerja nya. Saya memang tak sampai hati nak mandulkan ataupun sekat kucing saya daripada kawin. Macam2 kucing jantan yang datang kerumah tackle kucing betina saya. Dah turun beberapa generation, kucing2 yg saya bela ni. Banyak jugak yang saya let go. Ada jugak yang dah mati...

Tiga hari lepas, seorang kawan suami bagi kami kucing persian. Ini gara2 suami saya kemaruk nak bela kucing persian. Saya tak minat sangat dengan persian ni, nampak macam sangat cerewet nak membelanya. Nak kena jaga bulu dia yg panjang tu, dengar2 nya, kena kerap bawak jumpa 'vet' to make sure kucing tu sihat dan kena groom bulu2 dia.... Alahai... saya bela kucing tak perlu pun semua tu, janji makan cukup, cage dia bersih, sudahlah.. Kalau sakit atau cedera, barulah saya bawa ke klinik vet.

Saat pertama saya tengok si-persian yang dah ada dalam cage baru tu, saya tak rasa apa2. Umur 7 bulan, berwarna oren, badan besar, bulu kembang (almaklum, tuan dia baru hantar grooming sebelum beri kat saya). Suami saya dah tersengih2, dia kata kucing ni manja... Saya pun testing laa...

Bila saya bukak pintu cage tu, dia dah mula hulur tangan dia, hulur muka sondol2 kat tangan saya. Tak pernah saya jumpa kucing yg sangat manja dengan stranger. Dia seolah2 dah kenal sangat dgn saya. Bergolek2 badan dia kat dlm cage tu, mcm buat persembahan pulak. Saya tak berani dukung dia keluar dari cage, sebab takut dia lompat dan lari terus nanti.

Malam tu, saya beranikan diri mintak suami angkat kucing tu masuk kerumah. Tak tahan tengok dia menyondol2 muka nak mintak keluar dari cage. Hah... sebaik saja masuk rumah, Jeddy (nama dia) berlari2 menuju ke carpet, terus dia bergolek2 kat situ, mintak diurut. Kitaorg pun urut2 badan dia, siap dia 'purring' dan golek2 tayang body lagi! Tak reti diam, kehulu kehilir dia merayap. Nak teroka tempat baru lah tu.... kemana saya pergi, dia mengekor ajer.. Bila kami semua dok mengadap tv, dia pun otomatik aje naik atas sofa, nak bergulit. Eeee..... best nya !!!









No comments:

Post a Comment