10.5.10

Selamat Hari Ibu

Semalam, Ahad 9 May, semua orang tahu, adalah Hari Ibu.......

Selamat menyambut Hari ibu kepada semua ibu2 yer...... Dalam radio pun ada kata, ramai anak2 yang ambil kesempatan balik kampung utk sambut Hari Ibu dgn emak masing2. Anak saya yg berada di universiti pun sempat amek peluang balik cuti kerumah.... suka nyer saya...

Biasanya, pada hari ibu , kami sekeluarga akan pergi makan2 (lunch ataupun dinner) diluar... takde lah apa2 sambutan yg luarbiasa... Anak2 masih belajar, belum bekerja, biasanya, mereka akan wish saya "happy mother's day, mama" , peluk dan cium. Suami pun begitu... simple ajer...

Pernah juga beberapa tahun lepas, saya bersama2 kawan2 beli tiket , pergi makan2 sambutan Hari Ibu di hotel... seronok juga... Sebelah malam pulak, makan2 lagi dgn keluarga diluar.

Sebagai anak pula, saya akan talipon mak dan mak mertua saya, ucapkan selamat hari ibu ... kalau mereka 'free', kami akan bawa mak dan mak mertua keluar makan sama2. Kadang2 kalau ada budget lebih, saya akan belikan hadiah untuk mak. Sebenarnya, saya dan adik2 lebih beria-ia belikan hadiah pada harijadi mak, bukan pada hari ibu.

Tahun ini, mak saya dah ada plan dengan kawan2 nya. Jamuan makan tengahari dgn kawan2 persatuan... Jadi, kami sekeluarga pun pergi lunch di luar tanpa mak bersama. Sebelah petang, saya dan anak2 jengok mak dirumah nya... kami plan nak ajak dia makan malam diluar.

Mak saya pun mula lah bercerita pasal jamuan yg dia pergi tadi .. Katanya, kali ni dia ada macam2 perasaan dijamuan tu. Rasa happy dan rasa sayu, sampai sedih terkeluar airmata pun ada .... Heran jugak saya.. selalu nye, mak paling happy kalau pergi jamuan makan dgn kawan2 dia. Macam2 cerita kami share , sampai ketawa terbahak2 pun ada.

Rupa2 nyer, kali ni mak kata, ramai ibu2 yg pergi ke jamuan tu, dapat surprise daripada anak2 atau suami masing2... ada yang bawak kan jambangan bunga, ada jugak yang bagi hadiah !! Wah, bukan main bangga lagi ibu2 yg dapat surprise tu, tapi, bagi ibu2 yang langsung tak dapat surprise ni ( termasuk lah mak saya..) mereka dihimpit perasaan sayu hiba dan sedih... terkebil2 mata saling pandang memandang.. akhirnya, ter-menangis lah .....

Mak cerita lagi, ada pulak si polan kawan dia ni, .. anak datang bagi hadiah, bila bukak hadiah, fuh.. dapat gelang berlian !!

Aduh mak ai... saya pun rasa bengang laaa... Tak sangka pulak mak saya sampai tersentuh begitu... Saya tak salahkan dia... tapi saya pun tak salahkan diri saya... Entah lah ek.. Cuma saya terfikir, "eh.. tak best jugak pergi kumpul2 macam tu... buat hati sebahgian ibu terusik, sementara sebahgian lagi bangga menunjuk2..."

Saya tak tahu apa pendapat orang lain ... tapi , pada pendapat saya, kalau pun kita nak sambut yang luarbiasa.. bagi barang special.. tak usah lah nampak menunjuk sangat kat semua orang... Maklumlah, ada ibu2 yang anak2 tak mampu , ada pulak anak2 yang dah ada plan lain untuk ibu mereka , tak terfikir utk pergi ke majlis itu dan bagi surprise... dan ada pulak yang malang sikit, anak2 tak kisah nak sambut hari ibu dgn emak mereka.... Bukan ker aniaya hati ibu2 ini...

Hm.. macam2 lah gelagat orang sambut Hari Ibu. Apa2 pun , saya sentiasa doakan emak dan emak mertua saya, segala kebaikan didunia dan diakhirat.. amiiin.....



No comments:

Post a Comment